Your browser does not support SVG
A A

Tom Swoboda

Tom Swoboda - realizator działań niemożliwych, kurator wystawy "Meldunek stały. Sympozjum realnych postaw”. Artysta wizualny. W latach 1995-98 studiował na wydziale rzeźby wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Współzałożyciel i prowadzący Galerię Szara w Cieszynie (2002-2004), współtwórca The Undergrand Art Centre w Clitheroe Wielka Brytania (2004-2005). Pomysłodawca międzynarodowego projektu rezydencji artystycznych Incydenty w Polsce, Republice Czeskiej, Wielkiej Brytanii (2005-2009). Współwłaściciel i prowadzący Szkołę Sztuki i Myślenia w Cieszynie (2010-obecnie) W roku 2018 rozpoczął studia doktoranckie na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Brał udział w licznych wystawach zbiorowych/ indywidualnych tj. Artysta w czasach beznadziei, Niemcy nie przyszli, Narusuj mi Boga, Egoinsta. Uczestnik rezydencji artystycznej w North Wales School of Art and Design w Wrexham w Walii. Finalista konkursu fotograficznego LensCulture Portrait Awards 2018 Finalista konkursu fotograficznego Sony World Photography Awards 2018 Artysta w swojej praktyce często skupia się na zagadnieniach, które pod względem historycznym, czy z racji swojego charakteru, skończyły się, nie posiadają racji bytu, a odtworzone mogą być tylko z pozycji pamięci, rozmowy czy przeczucia. Powstają zatem projekty o dziwnej tożsamości nie mające jednoznacznie swojego umocowania w polu sztuki czy szeroko rozumianej przestrzeni społecznej (nie-sport, brak-architektura, areligijność). "Tom Swoboda chciałby ujarzmić materię poprzez transformowanie jej w ślad, zapis transcendencji. Szuka wizerunków acheiropoietos, powstałych w nadnaturalny sposób, i zakłada, że działa w ich obrębie. W pewnym sensie pracuje też nad symbolami; wyławia je z rozmów z ludźmi i z otoczenia po to, żeby „rozbić” i dotrzeć – jak mówi – do rzeczywistego doświadczenia, języka, do anatomii ciała. Elementy te, najprostsze myślowe konstrukcje, skojarzenia przenosi na rozmaite media. Sam symbole nazywa punktami, w których otwiera się dostęp do duchowości i elementami, którymi niejednokrotnie się gra. Porównuje je do kołków, na których rozpościera się skórę zdartą ze zwierząt. „Dla mnie ważna jest skóra, chcę ją nakładać i w niej chodzić” – mówi. (…)„ Katarzyna Frankowska „Wolny strzelec”, „Adoracja”, „Narysuj mi Boga” – potyczki z ikonografią religijnych przedstawień W ciągu ostatnich lat artysta kontynuuje bardzo rozległy projekt badawczy „Animal Space” dokumentujący przestrzeń mieszkalną zwierząt projektowaną przez człowieka. Problem ten szczególnie widoczny jest w ogrodach zoologicznych. Przekształcania klatek, wybiegów w miejsca natywne zwierząt łączy się podejściem dużego niezrozumienia charakteru danego rodzaju zwierząt. Projekt, oprócz swej wizualnej narracji można traktować jako swoisty protest źle traktowanych zwierząt, zamkniętych w warunkach dużej niewygody i zadanego stresu.

Your browser does not support SVG
Your browser does not support SVG
Your browser does not support SVG
Your browser does not support SVG
Your browser does not support SVG
A A
Your browser does not support SVG

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

X