Zbigniew Libera (ur. 1959 w Pabianicach) – polski artysta, autor instalacji i wideoinstalacji, fotografik i performer, twórca obiektów artystycznych. Od 1979 roku studiował na Wydziale Pedagogiki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Studia te przerwał po roku i związał się ze środowiskiem łódzkiego „Strychu”. Na początku lat 80. podjął współpracę z „Solidarnością”, dla której drukował ulotki, a w 1981 roku, po wprowadzeniu stanu wojennego, także ulotki i plakaty przeciwko wydarzeniom w kopalni Wujek. Jego pierwsza wystawa ukazała się wiosną 1982 roku na „Strychu”. W sierpniu artysta został aresztowany przez Służbę Bezpieczeństwa i oskarżony o drukowanie prasy podziemnej. Stanął przed sądem wojskowym w Łodzi. W więzieniach (w Łodzi i Hrubieszowie) przesiedział półtora roku. Okresowi temu przypisuje się decydujące znaczenie dla kształtowania osobowości twórczej Libery. Po wyjściu z więzienia (amnestia) Zbigniew Libera podjął współpracę z łódzką Kulturą Zrzuty, współtworzył czasopismo „Tango”. Zbigniew Libera jest uznawany za prekursora sztuki krytycznej, tzw. sztuki ciała oraz estetyki queer, którą wprowadził pod koniec lat 80. w swoich fotograficznych autoportretach. W swoich pracach analizuje i krytykuje przyjęte konwencje, kulturę (masową), tradycyjne modele wychowania. Bada relacje między sposobem wychowywania dzieci a ogólnie przyjętym postrzeganiem cielesności, m.in. tworząc makabryczne „zabawki”. Porusza kwestie manipulowania obrazami przez popularne media. Głównym celem jego twórczości pozostaje jednak własne doświadczenie – konfrontacja z rzeczywistością. Najbardziej znane prace to : „Lego. Obóz koncentracyjny”, „Co robi łączniczka?”, „Pozytywy”, „Urządzenia korekcyjne”, „Jak tresuje się dziewczynki”. Artysta poza własną twórczością zajmuje się także upowszechnianiem sztuki polskiej, przypominaniem i przywoływaniem twórczości polskich artystów, o których niesłusznie zapominamy. Swoją działalność w sferze „upowszechniania” prowadzi na łamach kwartalnika „Przekrój”, w programach telewizyjnych i dokumentalnych. Brał udział w licznych wystawach w kraju i za granicą. Jego prace znajdują się w zbiorach CSW Zamek Ujazdowski, Narodowa Galeria Sztuki „Zachęta”, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galeria Bielska BWA w Bielsku-Białej, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, Jewish Museum w Nowym Jorku, Haus der Geschichte w Bonn. Zbigniew Libera został zaproszony do projektu „Meldunek stały. Sympozjum realnych postaw” przez kuratora Toma Swobodę w roli obserwatora, mediatora, zadającego pytania inicjatora dialogu, kogoś z zewnątrz.